"RECORDS DE VIATGE"
Admiro aquelles
persones que tenen per costum muntar uns magnífics àlbums dels seus viatges,
amb fotografies datades cronològicament, etiquetades i degudament comentades. Una
mica indolent que soc, mai n’he estat capaç ni m’ho he plantejat. Sempre he sabut
que em faltaria paciència i constància.
I a falta de registres
gràfics, quina mena de records conservo del meus viatges? La memòria
ha fet la seva feina i no sempre entenc les seves raons. Allò que
recordo, allò que primer em ve al cap, més que els grans museus, l’arquitectura
urbana, els centres històrics, les grans catedrals, els paisatges impactants,
que tot això també, són coses ben simples i alguna que altra anècdota viscuda
una mica especial.
Recordo per exemple
les cares de gat que em semblava veure en la majoria de finlandesos; els
paisatges erms d’Islàndia amb tota la gamma de colors de roques volcàniques
imaginables; els gaiters escocesos tocant en una taberna de la Royal Mile
d’Edimburg; l’incident amb unes gitanetes precioses intentant enredar-me amb
qualsevol niciesa davant del Coliseu romà; la llum esclatant del Partenon, el
sol enlluernador contra la blancor de les seves pedres i la nitidesa del bau
turquesa del cel que l’envolta; els milers i milers d’oliveres de Kalamata, la
seva vellesa i la seva esplèndida exuberància; la torticolis que em va agafar
de tant mirar els gratacels de NY, tota un setmana per recuparar-me; la dansa
del ventre de dones turques a Istanbul mentre homes bigotuts i panxuts
introduïen diners a les seves calces comprant no sabia exactament què, pobre de
mi només tenia disset anys.
I no segueixo que
seria un no parar.
I de Sant Petersburg
què és el que més recordo? A banda de les grans i àmplies avingudes,
d’aire francès, i únic a Rússia, el cabalós Neva, les riquíssimes esglésies
ortodoxes amb les seves daurades icones, i sobretot l’extraordinari Hermitage,
recordo especialment l’episodi del metro.
Després de visitar
sales i sales dels diversos edificis del gran conjunt museístic, vam disposar
tornar a l'hotel. Era ja tard. Començava a fosquejar, estàvem exhausts i ens
convenia una dutxa i reposar una estona per desprès assistir a una
representació de les danses polovtsianes del Príncep Igor de Vorodín. Ens feia
molta il·lusió i teníem les entrades ja comprades. Per anar a l’hotel ens calia
agafar el metro i, per accedir a l’andana, calia baixar un parell de
llarguíssimes escales mecàniques, sempre flanquejades per suposadament atents
vigilants septuagenaris. Just quan entràvem a l' andana arribava un tren que frenava
per aturar-se al fons de la llarga estació. Calia córrer si no el volíem perdre
i haver d'esperar el trens següent fins no sabíem quan. Corríem i la meva dona
anava al davant. Jo sentia plom a les cames, el dia llarg de museu em passava
factura. Ella m’esperonava i em costava seguir-la. Mentre m’esforçava, tot cor
i esbufegant, vaig veure com ella girava el cap, tensa i alerta, mirant més
enllà per damunt de les meves espatlles. Mentre corria el seu gest em va fer
recordar el primer que vaig veure en arribar a la llarga i sòrdida andana: un
grupet d'uns quatre o cinc homes, joves i fibrats, de cares fosques, que em
miraven. I vaig seguir corrents sense girar-me. El tren ja havia parat feia una
petita estona i la meva dona, ja dins del vagó ple de gent, seguia
apressant-me, ara amb esperit suplicant. Vaig entrar empenyent la gent sense
miraments, forçant el fer-me lloc i tot sentint-me empès també per darrera just
quan les portes es tancaven. I vaig intuir que amb la meva entrada apressada
havia expulsat a alguns viatgers del tren. Ho sentia per ells, però jo estava
salvat. Amb la tranquil·litat de la posició guanyada vaig girar-me com vaig
poder, entre olors i gent suosa que m’emparedava, per veure la cara de pam que
feien els desplaçats a l’andana. No eren passatgers, eren els joves fibrats que
havia vist a la solitària andana. Però jo no en vaig sortir indemne. Palpant-me
les butxaques ja no tenia cartera.
I mirant al meu
voltant, com si demanés ajuda, em va semblar que un dels meus veïns del metro,
que tenia a tocar, era un dels paios que m’havien fotut la cartera. I què podia
jo fer o dir? No res. No parlo rus i encara que el parlés com el mateix Tolstoi
no en trauria res. Ben contrariat vaig pensar en la inutilitat dels vigilants
de l’andana. Septuagenaris com jo imaginava les raons de la seva
immobilitat. Em va venir al cap que les ovelles envoltades de llops
voraços és millor que no es facin notar.
A part dels diners,
targetes de crèdit i documentació personal, també les entrades per l’espectacle
de la nit havien volat. Les danses polovtsianes haurien d’esperar.
Diuen “que una imatge val més que mil paraules". Però llegint el teu relat penso que cap imatge pot reflectir aquests records.
ResponElimina